Remedial Teaching (RT) is hulp aan kinderen die pedagogische en/of didactische ondersteuning nodig hebben. Vaak gaat het daarbij om kinderen, die door een leer- en of gedragsprobleem/stoornis op een lager dan gemiddeld niveau functioneren. Er kan echter ook RT gegeven worden aan kinderen die hoger dan gemiddeld presteren, want ook zij kunnen die extra aandacht en zorg gebruiken. De meest bekende leerstoornis is dyslexie.
 
Remedial Teaching is volledig toegespitst op het probleem van het kind, maatwerk dus. Bij de behandeling wordt uitgegaan van de leer-kracht van het kind. Regelmatig vindt er een evaluatie plaats om te bekijken in hoeverre de doelstellingen van het handelingsplan worden bereikt. Indien nodig wordt tijdens de begeleiding tegelijkertijd aan het zelfvertrouwen en emotioneel vrij worden van het kind gewerkt. Een positief zelfbeeld zal de leerprestaties positief beïnvloeden.

Meestal wordt gedurende 6 weken tot 3 maanden één of meer keren per week Remedial Teaching gegeven, op school of in de eigen praktijk. De bedoeling is dat het kind na deze periode (of eventueel na een verlenging) weer op zijn eigen niveau in de groep gaat meedoen.

Voor ouders van kinderen met leer- en of gedragstoornissen/problemen is er een vereniging: Balans.