Dyslexie
De definitie van dyslexie is: 'een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren van het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau' (SDN 2008).
De hardnekkigheid van de lees- spellingsproblemen is een belangrijke aanwijzing voor dyslexie. Dit is pas aan te tonen als de lees-en/of
spellingsproblemen zijn gesignaleerd en aangepakt met behulp van het onderwijsprotocol leesproblemen en dyslexie. Wordt
hiermee geen vooruitgang geboekt, dan noemt men dit didactische resistentie.
Van didactische resistentie is sprake als er systematisch een half jaar lang, tenminste driemaal per week twintig minuten, extra instructie is
gegeven voor het technisch leren lezen door een leerkracht of remedial teacher.
Bij dyslectische kinderen is kenmerkend, dat…
! het lezen en de spelling sterk bewuste controle vereisen
! er veel verwerkingscapaciteit (aandacht) nodig is
! oproepen van kennis uit het lange termijn geheugen lastig is
! de problemen toenemen naarmate de taken complexer worden
! onder tijdsdruk de problematiek toeneemt
Dyslexie veroorzaakt vaak niet alleen problemen bij lezen en spelling; veel kinderen met dyslexie hebben ook moeite met het onthouden van cijfers, het leren van de tafels of het onthouden van de namen van plaatsen.
In het voortgezet onderwijs kunnen deze kinderen veel moeite hebben met het leren van de moderne vreemde talen.
Onderzoek naar dyslexie>
De definitie van dyslexie is: 'een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren van het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau' (SDN 2008).
De hardnekkigheid van de lees- spellingsproblemen is een belangrijke aanwijzing voor dyslexie. Dit is pas aan te tonen als de lees-en/of
spellingsproblemen zijn gesignaleerd en aangepakt met behulp van het onderwijsprotocol leesproblemen en dyslexie. Wordt
hiermee geen vooruitgang geboekt, dan noemt men dit didactische resistentie.
Van didactische resistentie is sprake als er systematisch een half jaar lang, tenminste driemaal per week twintig minuten, extra instructie is
gegeven voor het technisch leren lezen door een leerkracht of remedial teacher.
Bij dyslectische kinderen is kenmerkend, dat…
! het lezen en de spelling sterk bewuste controle vereisen
! er veel verwerkingscapaciteit (aandacht) nodig is
! oproepen van kennis uit het lange termijn geheugen lastig is
! de problemen toenemen naarmate de taken complexer worden
! onder tijdsdruk de problematiek toeneemt
Dyslexie veroorzaakt vaak niet alleen problemen bij lezen en spelling; veel kinderen met dyslexie hebben ook moeite met het onthouden van cijfers, het leren van de tafels of het onthouden van de namen van plaatsen.
In het voortgezet onderwijs kunnen deze kinderen veel moeite hebben met het leren van de moderne vreemde talen.
Onderzoek naar dyslexie>